Cílová skupina

Služba je určena pro děti, které se učí překovávat překážky, které jim brání v učení a úspěchu ve škole a zároveň jsou přímo ovlivněny těmito sociálními situacemi:

  • děti pocházející ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí,
  • děti, které mají doporučení od sociálního pracovníka OSPOD či jiné spolupracující nebo doprovázející organizace, speciálního pedagoga z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra, psychologa – nebo kombinace doporučení uvedených odborníků,
  • děti, které pochází z neúplné rodiny, popřípadě je svěřeno do alternativního způsobu péče (pěstounská péče, osvojení, adopce) a v důsledku toho se u něj objevuje školní neúspěch,
  • děti žijící v sociálním zařízení (azylový dům pro matky s dětmi, aj.),
  • děti cizinců žijící v ČR,
  • děti, jejichž rodiče prochází rozvodem,
  • děti, jejichž rodinu zasáhla těžká životní událost (např. úmrtí v rodině).

Schválení vždy závisí na individuálním posouzení rodiny, a to při první návštěvě vedoucím střediska.


Navázání spolupráce

  • Rodina službu aktivně vyhledá a osloví vedoucí střediska.
  • Rodina se o doučování dozví od třetí osoby např. doporučení od OSPOD, sociální pracovník, třídní učitel apod. Přímý zájem však musí vzejít vždy od zákonného zástupce, který aktivně osloví vedoucí střediska.
  • Poté je domluvena první schůzka vedoucího střediska s rodinou, při které je přítomno i dítě. Vedoucí střediska s rodinou sepíše žádost o zprostředkování doučování.
  • Při druhé schůzce je rodina seznámena již s doučovatelem. Rodina podepisuje smlouvu, kde se stanovují pravidla a podmínky pro doučování. Zároveň probíhá první doučování, kde doučovatel zjistí potřeby dítěte. Doučování je přizpůsobeno potřebám každého dítěte tak, aby se mohl rozvíjet svým tempem.

Práva a povinnosti rodiny, u které doučování probíhá

Práva rodiny

  • právo podívat se do zápisů z jednotlivých hodin doučování,
  • právo zažádat o změnu doučovatele,
  • právo říci, že potřebujete změnit způsob práce doučovatele s dítětem, změnit dny a hodinu, kdy probíhá doučování, místo doučování,
  • právo dočasně přerušit doučování, pokud nejste v domácnosti schopni zajistit adekvátní podmínky pro doučování, např. z důvodu stěhování, dlouhodobého onemocnění člena rodiny apod. – je vždy nutné tuto skutečnost ohlásit vedoucí střediska.

Povinnosti rodiny

  • povinnost chovat se slušně vůči pracovníkům Charity Frýdek-Místek,
  • povinnost omlouvat případnou absenci dítěte včas, tzn. nejpozději do 10 hodin daného dne,
  • povinnost sdělit, že se doučovatel nedostavil a ani neomluvil na domluvené doučování,
  • povinnost dodržovat zákaz kouření, konzumace alkoholu a jiných návykových látek v prostorách, kde probíhá doučování,
  • povinnost zajistit klidné a bezpečné prostředí pro doučování, při kterém nebude dítě ani doučovatel rušen,
  • povinnost zajistit hygienicky nezávadné prostředí pro doučovatele. V případě, že tato podmínka nebude splněna bude rodina dvakrát ústně či písemně vyzvána k nápravě. Během té doby mohou rodině být nabídnuta doučovatelská místnost. Pokud ani po lhůtě jednoho měsíce, kdy by mělo dojít k nápravě nedojde, může poskytovatel doučování ukončit.
  • povinnost spolupracovat a být prostředníkem mezi školou, doučovatelem, dítětem – rodič by měl vědět, co dítě potřebuje vysvětlit, kde má rezervy a na čem je potřeba zapracovat,
  • povinnost být přítomen u doučování, pokud to vyžaduje doučovatel nebo vedoucí střediska. Například situace, kdy dítě doučování neguje a nechce spolupracovat nebo je agresivní,
  • povinnost být přítomen v domácnosti, když pobíhá doučování – nelze nechat dítě samotné s doučovatelem, případně ponechat doučovateli v domácnosti další děti a odejít!
  • povinnost informovat o změnách bydliště, telefonu, kontaktní osoby apod.