Doučování, ani v letním období nezahálí. S ohledem na rostoucí zájem, což byl také důvod k osamostatnění této služby, se neustále snaží hledat cesty, jak lépe vyhovět potřebám dětí i jejich rodičů. A tak v létě nejen doučujeme, ale také přestavujeme zázemí střediska.
Během minulého školního roku tuto službu využívalo celkem 86 dětí, zejména navštěvující základní školu. Přičemž zájem děti z lokality, kde služba sídlí, ale také přilehlých městských částí, každoročně roste. Děti a rodiče oceňují možnost pokračovat v doučování i během prázdnin, kdy se do programu toto léto zapojuje 11 dětí. Tyto prázdninové hodiny jsou obzvláště důležité pro přípravu na reparáty nebo pro udržení učebního rytmu, aby se děti nevzdálily od školních povinností.
Zajímavé je, že doučování se stává iniciativou nejen rodičů, ale také samotných dětí, které mnohdy po dobrých předchozích zkušenostech službu samy poptávají. Tato služba však není jen o školním vzdělání; klíčovou roli hraje také vztah mezi dětmi a jejich doučovateli. Tento vztah často přerůstá rámec čistě akademické podpory a stává se důležitým pilířem jejich osobního rozvoje.
V současnosti se na doučování podílí 16 doučovatelů a 1 dobrovolník, a vzhledem k tendenci růstu zájmu o službu se hledají další. Doučovatelé jsou převážně lidé, kteří chtějí smysluplně trávit svůj čas – mnozí z nich mají odrostlé děti, nebo jsou v důchodu a chtějí své zkušenosti předávat mladším generacím. Někteří z doučovatelů jsou součástí týmu již od samotného vzniku služby a mají za sebou pozoruhodné výsledky. Výjimečným příkladem je spolupráce v doučování, která trvala od základní školy až po maturitu, kterou dívka úspěšně složila s průměrem 2, a to navzdory nelehkým podmínkám v lokalitě, kde vyrůstala.
Vedoucí služby se s doučovateli během roku několikrát setkávají na přednáškách zaměřených na různé tematické oblasti, jako jsou např. poruchy učení či pomůcky k efektivnímu učení. Cílem těchto setkání je nejen poskytnout doučovatelům nové znalosti, ale také podpořit jejich osobní a profesní růst. Doučovatelé jsou za svou práci finančně ohodnoceni, nicméně hlavním motorem mnohdy zůstává touha pomoci dětem zlepšit své výsledky ve škole a poskytnout jim potřebnou podporu.
Primární doučování probíhá v rodinách dětí, avšak je možné využívat rovněž prostory pro tuto službu, pokud v domovech nejsou vhodné podmínky k učení. Doučování probíhá většinou během celého školního roku v odpoledních hodinách, a to podle potřeb rodiny a dohody s ní. Některé děti se účastní nárazově, aby se "nastartovaly", ale většina z nich dochází pravidelně. Nejčastějšími předměty, které se doučují, jsou čeština a matematika, a v současné době je čím dál větší zájem o doučování angličtiny.
Novinkou z loňského roku bylo skupinové doučování, které iniciovala 8. Základní škola z Frýdku. Na této skupinové výuce se podíleli tři doučovatelé, kteří se věnovali žákům 2. až 4. třídy, přičemž každá skupina měla pět dětí. Pro doučovatele to byla nová výzva, ale zároveň příležitost obohatit své zkušenosti.
Informace o možnosti doučování se nejčastěji dostávají k rodičům prostřednictvím škol, OSPODu nebo na základě doporučení od známých. Školy jsou o této službě informovány na začátku školního roku, a následně pak skrze třídní schůzky se tato nabídka předává rodičům. Během roku pak mnohdy probíhá také komunikace mezi školou a doučovateli za účelem např. sdílení materiálů k přípravě dětí.
Ani během letních měsíců se služba nezastavuje – kromě doučování probíhá také přestavba prostor učeben na ulici Míru, kde služba sídlí. Tyto úpravy zahrnují malování, výměnu nábytku a vytváření nových prostorů pro děti, včetně koutku na sezení, který má za cíl zpříjemnit prostředí a nabídnout dětem pestřejší prostředí vhodné k jejich učení.
Služba Doučování je nejen cenným zdrojem vzdělávací podpory pro děti, ale také smysluplnou aktivitou pro doučovatele, kteří chtějí pozitivně ovlivnit životy mladších generací.
Mgr. Ing. Jan Slavík
PR manažer, koordinátor dobrovolníků
Tel.: 734 682 682 E-mail: 58Ah9-5n4dm%C1.7~bGkW_29g