Rebel je terénní služba Charity Frýdek-Místek, která pravidelně vyráží za dětmi a mládeží do lokalit ve Frýdku-Místku. K velké oblíbenosti Rebelu napomáhá také to, že jej tvoří mladý tříčlenný tým, který snáze porozumí přáním a problémům dnešních dětí a mládeže. Pro klienty z těchto lokalit jsou terénní pracovnice víc než jen návštěva, která si s nimi přijde pohrát. Jsou pro ně skály, o které se můžou opřít, a to hlavně v situacích, kdy v rodině tuto možnost nemají.
„Věříme, že každý má právo na smysluplně strávený volný čas. Nabízíme různorodé aktivity, které nejen pobaví, ale také rozvíjí dovednosti a zájmy. Ať už mají klienti chuť tvořit, sportovat nebo objevovat nové věci, máme pro ně připravené možnosti, které jim pomohou využít čas naplno a smysluplně,“ říká vedoucí střediska Tereza Bencová.
A protože to je služba, která žije s dětmi venku, více než hodně se těší na příchod jara a teplých měsíců. „Terénní práce je v zimních měsících náročná, neboť chladné počasí a kratší dny omezují možnosti venkovních aktivit pro klienty. Proto se těšíme na příchod jara a teplého počasí. S příjemnými teplotami se otevírají nové možnosti pro různorodé aktivity, které přinášejí klientům nejen zábavu, nové zážitky ale i prostor pro rozvoj a setkávání se s kamarády. Teplé počasí také často přiláká i nové klienty, které láká možnost strávit čas venku za slunečného počasí. Jaro je tak pro Rebel obdobím nových začátků a růstu,“ líčí další z „Rebelek“ Tereza Dančevská.
A jak vypadá takový den s klienty v terénu? Vybere se lokalita, domluví se čas, vloží informativní příběh na sociální sítě, sbalí se různé hry nebo sportovní potřeby a může se vyrazit. „Díky stabilnímu rozvržení terénů na konkrétní dny v týdnu – pondělí, středa a čtvrtek, mají klienti jasno, kdy a kde se s námi mohou setkat. Pravidelnost je základním kamenem pro vytváření důvěry a stabilního prostředí, kde se všichni klienti mohou cítit v bezpečí a podporováni, neboť vědí, že za nimi každý týden dorazíme“ popisuje Tereza Bencová.
Terku Bencovou, Terku Dančevskou a Sylvu Michalíkovou – pracovnice z Rebelu mají děti velmi rádi. Na terén se domluví vždy dvojice. Když je vidí přicházet, rozběhnou se za nimi, objímají je a zjišťují, co si pro ně připravily. Někteří malí gentlemani mají i připravené kytice z pampelišek.
Přidávají se děti a mládež v rozmezí od 6-20 let a každý si najde to své. Od kopání si s míčem, vybíjenou, ježdění na koloběžce, skateboardu, bruslích, přetahování lana přes vědomostní hry např. Double, „Bomba“, kostky s vymýšlením příběhů, po omalovánky či kvízy.
Děti přicházejí i s vlastními nápady, jak se kolektivně a smysluplně zabavit. Holky s sebou nosí také malý přenosný reproduktor, o něj je velký zájem. Všichni si tak mají možnost pustit oblíbenou hudbu. Někteří si i s chutí zatancují. Když přijde čas odchodu, děti samozřejmě „žadoní“ a přemlouvají „ještě chvíli“.
Teplé dny obohatí klientům projekt „Bavíme se jinak“, do kterého je Rebel zapojen. Cílem je poskytnout dětem možnost trávení volného času i mimo lokality ul. Míru, Berlín a Slezská. Díky tomuto projektu jsou naplánované různé výlety např. na Aquapark, Hukvaldy nebo Jumpcentrum. Na programu je také konání preventivních přednášek, které poskytnou důležité informace a pomohou lépe porozumět různým tématům a situacím. Cílem těchto akcí je posílení prevence a podpora klientů v jejich každodenním životě.
Dnešním světem hýbou sociální sítě a online komunikace. Ne jinak je tomu i na Rebelu: „Každý den se s námi mohou klienti spojit přes sociální sítě. Mohou psát zprávy nebo zavolat přes videohovor, což nám umožňuje udržovat kontakt i mimo čas v terénu a zároveň poskytuje prostor pro ty, kteří preferují on-line komunikaci. Mnozí klienti se více otevřou o citlivých tématech, se kterými se nechtějí svěřovat osobně nebo v terénu před ostatními. Rebel je bezpečné prostředí, kde můžou klienti svobodně vyjadřovat své myšlenky a najít odpovědi na otázky, které je trápí. Je důležité mít někoho, kdo vám naslouchá a poradí v těžkých chvílích, proto se snažíme být nejen posluchači, ale také průvodci v obtížných situacích a budovat důvěru mezi námi a klienty“ uzavírá vedoucí služby.