Aby nám bylo spolu dobře
15. července 2025 Aktuálně u nás

Aby nám bylo spolu dobře

Název článku, který může znamenat spoustu věcí. Jednou z oblastí, kterých se může týkat, je i určité společenství lidí, které hledá kompromisy ke vzájemnému spokojenému soužití. Tento konkrétní případ se týká Denního centra Maják a jeho nedávné snahy vytvořit společná pravidla, která pomohou lépe spolu fungovat, respektovat se a předcházet zbytečným konfliktům.

Důvod této iniciativy

„V Majáku si pravidelně připomínáme pravidla fungování, abychom ověřili, zda jsou stále aktuální a odpovídají tomu, co všichni potřebujeme,“ vysvětluje vedoucí služby Dita Vrba. „V poslední době jsme více řešili vzájemné vztahy a míru tolerance mezi klienty. Přibylo i několik nových klientů, a proto jsme se rozhodli pravidla znovu projít, upravit je a doplnit o nové situace, které se u nás objevují.“

Bohatství spoluvytváření

Pravidla a řád, které přicházejí „shora“, nemusí být vždy přijaty s pozitivní odezvou. Cílem zaměstnanců Majáku proto bylo, aby se na jejich tvorbě podíleli i klienti. „Všichni – jak pracovníci, tak klienti – cítili potřebu některé situace otevřít a společně si k nim nastavit pravidla. Během diskusí se přirozeně objevila i další témata, která jsme do pravidel rovnou zapracovali. Zaměstnanci upozornili na oblasti, které z jejich pohledu potřebovaly řešení, a klienti sami přišli s návrhy, co by mělo být v pravidlech ošetřeno. Výsledkem byla spolupráce, ve které měl každý možnost se zapojit,“ popisuje průběh Dita.

Pro někoho maličkost, pro lidi s duševním onemocněním důležitý faktor

Některá témata mohou v běžném životě znít jako maličkosti, nicméně pro člověka s duševním onemocněním nebo lehkým mentálním postižením jsou i tyto detaily zásadní pro pocit komfortu. „Nově jsme se například zaměřili na téma rádio. Řešili jsme problémy s hlasitostí nebo výběrem stanice. Klienti měli prostor vyjádřit se k tomu, co jim vadí a co by jim pomohlo,“ doplňuje vedoucí služby. Nová pravidla, která zaměstnanci s klienty společně vytvořili, jsou již vyvěšena ve společenské místnosti, kde klienti tráví nejvíce času – aby je měli co nejvíce na očích.

Samotná tvorba pravidel má smysl

I cesta může být cíl. Smysl totiž může mít už samotné vytváření pravidel, při kterém si lidé mohou leccos uvědomit. „Už během práce na pravidlech si někteří klienti uvědomili, že se některé věci týkají i jejich vlastního chování, což vedlo ke změně a předcházení problémům. Některá nově přijatá pravidla zatím čekají na svou příležitost – uplatní se, až nastane konkrétní situace. I samotný proces společné tvorby pravidel měl tedy pozitivní dopad: atmosféra v Majáku se uvolnila, každý mohl přispět a výsledkem je pocit společného díla, na které jsme všichni pyšní,“ oceňuje na závěr vedoucí služby Dita Vrba.

Mgr. Ing. Jan Slavík

PR manažer, koordinátor dobrovolníků
Tel.: 734 682 682 E-mail: 58Ah9-5n4dm%C1.7~bGkW_29g