Neohlášená kontrola z Inspekce kvality sociálních služeb trvající tři dny by pro leckoho mohla být oním Damoklovým mečem a pro vedoucí pozice důvodem k panice či obavám, zda je všechno v jejich službě v pořádku. Tuto kontrolu v letošním roce zažilo Poradenské centrum sídlící ve Frýdlantu nad Ostravicí. Rozhovor o této zkušenosti jsem vedl s vedoucí této charitní služby Mgr. Hanou Baránkovou.
Naplnily se počáteční obavy z této nečekané návštěvy?
„Ačkoliv první pocity při příchodu inspekce byly jiné, hodnotím ji zpětně jako velmi přínosnou. Paradoxně jsme vlastně vděčni, že se uskutečnila. Během rozhovorů s inspektory a vysvětlování proč to děláme tak, jak to děláme, jsme měli příležitost uvědomit si, jakým vývojem naše Poradenské centrum prošlo. Zároveň si taky připomenout všechny lidi, kteří kus svého života do služby vnesli a rovněž zavzpomínat, jak se daný projekt Poradenského centra od roku 2006 postupně vyvíjel a proměňoval na základě potřeby klientů a toho, co naše služba mohla nabídnout.“
Co bylo součástí kontroly?
„První den inspekce jsme obdrželi seznam podkladů, které bylo potřeba téhož dne při kontrole doložit. Každá sociální služba je povinna řídit se zákonem danými standardy. Ty jsou základem pro fungování služby, a zároveň zdrojem pro vytváření metodik, podle kterých pracovníci postupují. Inspektoři si tyto metodiky pročetli a v dalším dnu postupně vedli rozhovory s jednotlivými pracovníky, aby ověřili, jestli jsou metodiky v souladu s tím, jak pracovníci v praxi postupují. Součástí inspekce byly i písemné záznamy o tom, jak službu klientům poskytujeme.
Nejsou tyto metodiky někdy spíše jen nutnou formalitou?
„Mohlo by tak na první pohled vypadat. A je pravda, že když se standardy začaly zavádět, tvořili jsme je nejprve (asi jako řada jiných služeb) se záměrem, aby naše služba „prošla“ při případné kontrole. Ale postupně jsme zjišťovali, že tudy cesta nevede a že „litera zabíjí“. Takže vznikaly další a další verze metodik, které už ale byly více ze života, vznikly z konkrétních situací, se kterými jsme se setkávali. A tím hlavním záměrem pak už bylo to, aby naše služba byla kvalitní a bezpečná jak pro klienty, tak i pro pracovníky.
Samozřejmě je to vlastně nikdy nekončící práce, protože se objevují nové situace a nové výzvy. Poslední takovou úpravou byla reakce na potřebu terénní formy služby, pro ty klienty, kteří se fyzicky nemohli dostavit do poradny, nebo např. v případech, kdy potřebují doprovod pracovníka poradny při setkání s insolvenčním správcem, aj.“
Jakým způsobem taková kontrola může přispět k dalšímu chodu služby?
„Poskytování sociální služby je neustálým hledáním spojeným s mnohými dilematy, nečekanými situacemi a občas s nejistotami, jestli to děláme skutečně dobře. Důležité je v prvé řadě si na tuto otázku umět odpovědět sám. Ale jako lidé můžeme mít sklon k provozní slepotě a nedostatku sebereflexe. Takže nezávislý pohled lidí zvenčí pro nás byl velmi cenný a myslím, že posílil naši odvahu zaměřovat se na to podstatné a neulpívat na malichernostech.
Taková úspěšně zvládnutá kontrola je důvodem k oslavě..
„Samozřejmě! Hned první den inspekce jsme si řekli, že jestli tohle přežijeme, bez ohledu na výsledek, musíme to hlavně oslavit. Takže jsme pak uspořádali setkání, na které jsme pozvali nejen současné, ale i bývalé kolegy a udělali nám velkou radost tím, že přišli. Mohli jsme poděkovat za to, co pro provoz poradny udělali, zavzpomínat na společně prožité roky své služby a zasmát se při vzpomínkách na historky z minulosti. Vnímám to jako důležitý bod na cestě, uzavření určité etapy a otevření cesty do další.
A vize do budoucna?
„Důležitým posláním naší služby je sledovat potřeby lidí ve společnosti a přemýšlet na tím, zda má poradna příležitost jít jim naproti a jakým způsobem to udělat. A s tím souvisí i druhý bod: mít odvahu opustit věci, které už se přežily a nejsou prospěšné.
Velké díky za milý rozhovor s Vámi a přeji Vám i celému Poradenskému centru, aby to zmíněné hledání smyslu vaší služby bylo nadále úspěšné, plné radostí a kdyby se občas objevily nějaké obtíže či chyby, aby byly podnětem (jak jste v rozhovoru zmínila) k dalšímu posunu.
Mgr. Ing. Jan Slavík
PR manažer, koordinátor dobrovolníků
Tel.: 734 682 682 E-mail: 58Ah9-5n4dm%C1.7~bGkW_29g