Terénní služby se chystají na zimu
2. prosince 2024 Aktuálně u nás

Terénní služby se chystají na zimu

Blíží se zima, která přináší řadu radostí, ale i starostí. Jednou ze skupin lidí nebo profesí, pro které zimní období bývá spíše náročnější částí roku, jsou řidiči. Anebo terénní pracovníci v různých službách, pro které je řízení nezbytnou součástí pracovního dne. Své o tom mohou vyprávět pracovnice Charitní pečovatelské služby (CHPS), které každý den vyráží za klienty, aby jim zajistili nezbytnou péči a podporu.

Už samotná příprava na zimní období obnáší několik důležitých prvků. „Na prvním místě musí být vždy zajištěno přezutí letních pneumatik, případně kontrola celoročních pneumatik kvůli způsobilosti k zimnímu provozu. Protože jde celkem o 13 aut, které máme v naší službě, a které denně vyráží do terénu, není to úplně rychlá záležitost,“ vypráví o každoročním procesu přípravy aut na zimu Michaela Míčková, vedoucí CHPS.

V letošním roce, stejně jako v předchozích, se díky Programu na podporu zvýšení kvality sociálních služeb v Moravskoslezském kraji rozrostl vozový park CHPS o jeden automobil. Díky tomuto nákupu bylo opět možné nejen navýšit kapacitu služby, po které je stále vysoká poptávka, ale zároveň se tím zvýšila bezpečnost, spolehlivost a určitá jistota pro pracovníky služby, kteří začali nový automobil využívat.

A dále popisuje, v čem je zimní provoz a práce pečovatelek v mnoha pohledech náročnější oproti letnímu období: „Už večer musí pečovatelka myslet na to, aby ráno nemusela příliš škrábat skla. Z toho důvodu jsme do každého auta pořídili alespoň fólii na přední sklo. Zakoupili jsme i speciální přípravek na ošetření těsnění u dveří, aby se zabránilo jejich přimrznutí. Na cestě ke klientům pak musí pečovatelka myslet na to, že se může setkat mnohdy s neupravenými, neprohrnutými cestami nebo náledím, což zhoršuje dostupnost ke klientům. Stává se, že část cesty občas musí absolvovat i pěšky. Další součást výbavy aut pro zimu jsou škrabky a smetáčky. Pro horské oblasti máme i lopaty a řetězy. Obrovskou výhodou je, že v horských oblastech můžeme využívat auto s pohonem 4 x 4. V dřívějších dobách se tyhle případy musely řešit domluvou s blízkými od klientů, kteří občas pod kopec pro pečovatelku dojeli sami. Co nás ale těší je, že jsme se ke klientovi zatím vždy nějakým způsobem dostali.“

Oproti letnímu období k těmto možným komplikacím spojeným s jízdou ke klientům se řadí i další náročnější okamžiky. „Pečovatelky mají na starost vždy několik klientů denně. V krajních případech navštíví až 10 klientů za den. To znamená 10krát změna chladného venkovního prostředí, a naopak někdy extrémně vyhřátého prostředí v domovech klientů. A taky nejistota, zda v extrémních případech nebudou muset opět ometat auto před další jízdou. Stejně tak, zda (jak se občas stává) nezamrzne zatažená ruční brzda, na což pracovnice každoročně před zimou upozorňujeme.“

K těmto nárokům na připravenost pečovatelek se v zimním období přidávají i těžší psychické stavy klientů, a to díky delšímu období tmy a zároveň izolaci, které kvůli nebezpečí na cestách senioři zažívají. „Senioři mnohdy během zimních měsíců prožívají různé formy depresí a pracovníci pak slyší z jejich úst touhu, aby už nastalo jaro, ale i přání, aby už na tomto světě nebyli. Práce s klienty pak neznamená jen péči po fyzické stránce, ale mnohdy i duševní,“ dodává na závěr vedoucí služby paní Michaela.

Všem pečovatelkám patří velké díky a obdiv za jejich práci. A do zimních měsíců přejeme hodně sil a bezpečných jízd na jejich cestách za klienty, o které pečují.

logo_cesky_corel

Mgr. Ing. Jan Slavík

PR manažer, koordinátor dobrovolníků
Tel.: 734 682 682 E-mail: 58Ah9-5n4dm%C1.7~bGkW_29g