Začínám v Oáze pokoje
28. dubna 2021 Aktuálně u nás

Začínám v Oáze pokoje

Není tomu dávno, co jsem nastoupila do Charity Frýdek – Místek na pozici PR manažerky. Jednou z prvních věcí, s níž se mimo mnoho dalších seznamuji, jsou i naše střediska. Charita Frýdek-Místek nabízí široké spektrum sociálních služeb, které můžeme svým klientům právě v těchto jednotlivých střediscích zajistit.

K tomu, abych se mohla s jednotlivými službami seznámit lépe, je mi umožněno absolvovat na jednotlivých střediscích stáž. Tato stáž obnáší seznámení se se službou, s jeho zaměstnanci, klienty a v neposlední řadě s činností, které každý zaměstnanec zastává.

Prvním místem mého charitního tripu tak byla Oáza pokoje. Oáza pokoje je službou, která nabízí pomoc osobám trpícím chronickým duševním onemocněním. Toto středisko jim zajišťuje stabilní a bezpečné prostředí, o čemž jsem se mohla na vlastní oči přesvědčit.

Můj den v Oáze tak započal přivítáním se s paní vedoucí Jolankou a následně otestováním na Covid 19. Poté jsem se už mohla zúčastnit porady pod vedením paní vedoucí, na níž si všichni řekli, co mají tento den naplánované za činnosti s klienty, jaké aktivity budou vykonávat, případně, co je potřeba udělat. Na této poradě mi bylo taky sděleno, jakým způsobem bude můj den v Oáze rozvržen a s kým budu v tu kterou danou chvíli spolupracovat.

A tak se mě jako první ujala paní Jaruška, která mi představila jednotlivé klienty na oddělení A Oázy. Velmi milý a srdečný přístup ke klientům, který jsem tu mohla vidět, bych skutečně přála všem. A protože bylo krásné počasí, náš denní program pokračoval s paní Ivou sezváním jednotlivých klientů na zahradu, kde jsme se společně snažili, po předlouhé zimě, vylepšit místní vegetaci. Ve chvilce odpočinku jsem měla dokonce možnost zahrát si s klienty s míčem, čímž jsme si procvičili nejen naše motorické schopnosti, ale i paměť. Nebyla to totiž jen tak nějaká hra :-).

Přibližně kolem poledne mě paní Iva zavedla do dílny, kterou má Oáza nedaleko svého střediska. V této dílně klienti vyrábějí nejrůznější výrobky od keramiky, přes pletení proutěných košíků, vyrábění mýdel až po malování na hedvábí. Paní Iva srší doslova nápady, takže klienti mají široké spektrum možností, jak si zpříjemnit svůj den.

Má cesta následně pokračovala na oddělení B Oázy, kde jsem měla možnost se seznámit s vedoucí tohoto oddělení, paní Taťánou. Paní Taťána mi rovněž představila jednotlivé klienty na tomto oddělení, přičemž jsem se s některými z nich mohla seznámit blíže, dokonce si i popovídat. Díky této interakci člověk zjistí, s jakými příběhy sem lidé přišli, jaké životní okolnosti je dovedly právě do Oázy, která je jim tak na jejich cestě, skutečně velkou pomocí.

Během tohoto dne, kdy jsem měla možnost se seznámit s celou Oázou, s jejími zaměstnanci, vedoucími a klienty se mi zase rozšířil obzor v mnohém. Pochopila jsem, jak trpělivou, lidskou a srdečnou povahu zaměstnanci tohoto centra mají a musí mít, aby tuto práci vůbec zvládli, stejně tak jsem měla možnost vidět skutečný vděk lidí za to, že na tomto místě můžou být.

Možná jste stejně jako já lidé, kteří si přesně nedokáží představit, jak takové středisko pro osoby s duševním onemocněním vypadá, natož jak funguje. A dokonce možná díky jeho klientům máte předsudky a netoužíte ani více nahlédnout pod povrch. Avšak co jsem já za tento den dokázala pochytit je to, že klienti tohoto střediska jsou zcela normální lidé, ke kterým se vážou silné životní příběhy, stejně jako ke každému z nás. A když alespoň trošku budeme otevření a nebudeme se bát nahlédnou do jejich světa pochopíme, že není zase tak moc odlišný od toho našeho.

 

JUDr. Jana Havláková

PR manažer
Tel.: 734 682 682 E-mail: 58AkO65n78xy.Z4WH-uk87j71fkmb